De casus
In 2010 heeft cliënt een eigen onderneming opgericht; het exploiteren van een eigen horecazaak. Om de reden dat cliënt zelf nauwelijks ervaring heeft met (het oprichten van) eigen ondernemingen besluit hij om in zee te gaan met een persoon die zich voordeed als zijnde een boekhouder die gespecialiseerd is in het helpen van ondernemingen in de prille startfase. In eerste instantie lijkt de boekhouder volgens cliënt te weten wat hij doet waarna deze persoon uiteindelijk het volledige vertrouwen van cliënt wint. Vanaf dat moment wordt enkel nog het salaris van personeel betaalt door de ‘zogenoemde’ boekhouder.
Na een jaar komt cliënt er middels het aanstellen van een nieuwe bedrijfsleider achter dat de administratie niet klopt. Zo blijkt dat post niet is opengemaakt en zaken zoals huur, belastingdienst e.d. al een jaar lang niet betaald zijn. Om de schade zoveel mogelijk te beperken worden betalingsregelingen getroffen met de verschillende partijen, waaronder met GrenkeFinance N.V.. GrenkeFinance N.V. is een kredietverstrekker die aan cliënt een lening heeft verstrekt ten behoeve van een koffiemachine. Echter, met voornoemde partij valt moeilijk te communiceren. Verschillende betalingsregelingen worden afgewezen en er wordt niet gekeken naar de (onhoudbare) situatie van cliënt. Dit heeft uiteindelijk ten gevolge dat er een achterstandscodering wordt geplaatst en dat de vordering wordt overgedragen naar een derde partij waardoor er een bijzonderheidscodering twee volgt. De betalingen worden vervolgens maandelijks naar behoren verricht en de volledige vordering wordt voldaan in 2017. Ook de andere schulden zijn allemaal voldaan, doordat cliënt tezamen met zijn partner er alles aan hebben gedaan om binnen een zo kort mogelijke periode zoveel mogelijk af te lossen.