A en H als BKR coderingen
Achterstandsmelding (A)Een achterstandsmelding wordt in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van het BKR geregistreerd als er sprake is van een achterstand in de betalingen van het krediet. Niet elke achterstand leidt direct tot een achterstandsmelding. Dit is afhankelijk van het soort krediet. Bij een hypotheek wordt er bijvoorbeeld bij een achterstand van drie volledige maandtermijnen een achterstandsmelding geregistreerd terwijl er bij bijvoorbeeld een aflopende kredietfaciliteit bij een achterstand van twee maanden een achterstandsmelding wordt geregistreerd. Voordat de kredietverstrekker bij een achterstand daadwerkelijk overgaat tot het registreren van deze achterstand, dienen zij een brief te sturen met daarin de mededeling dat je binnen een gesteld termijn de achterstand moet inlossen zodat je de registratie in het CKI van het BKR kunt voorkomen.
Een achterstandsmelding kan worden hersteld door het inlopen van de achterstand. In dat geval zal er een herstelmelding (H) worden geplaatst. Over de herstelmelding lees je hieronder meer informatie. Zowel de achterstandsmelding als de herstelmelding zullen in beginsel vijf jaar zichtbaar zijn in het CKI van het BKR. Je kunt er ook voor kiezen om het gehele krediet af te lossen. In dat geval zal een werkelijke einddatum worden geplaatst. Ook dan blijven de achterstandsmelding en/of de herstelmelding in beginsel nog vijf jaar zichtbaar.
Herstelmelding (H)Een herstelmelding wordt geregistreerd als je de achterstand hebt ingelopen en de maandelijkse termijnbetalingen weer conform afspraak hebt hervat. Een herstelmelding blijft vijf jaar zichtbaar in het CKI van het BKR. Indien je niet alleen de achterstand hebt ingelopen, maar ook het volledige krediet hebt voldaan dan zal er geen herstelmelding worden geplaatst. In dat geval wordt er een werkelijke einddatum geplaatst en blijft de registratie in beginsel nog vijf jaar zichtbaar.
Bijzonderheidscoderingen 1, 2, 3, 4 en 5 op het BKR-overzicht
Bijzonderheidscodering 1De bijzonderheidscodering 1 wordt in het CKI van het BKR geregistreerd als je een betalingsregeling hebt getroffen nadat er een achterstand op het krediet was ontstaan. Aangezien de achterstand wordt geregistreerd met een achterstandsmelding is er bijvoorbeeld bij het treffen van een betalingsregeling sprake van een A1-codering.
Bijzonderheidscodering 2De bijzonderheidscodering 2 wordt in het CKI van het BKR geregistreerd als de kredietverstrekker het restant van het krediet of het volledige krediet heeft opgeëist. Dit wil zeggen dat de kredietverstrekker het krediet wil beëindigen en het openstaande saldo direct en in zijn geheel wil ontvangen. Vaak schakelt de kredietverstrekker dan een deurwaarder of incassobureau in. Wanneer je vervolgens het volledige krediet hebt afbetaald, zal er in het CKI van het BKR een werkelijke einddatum worden geplaatst, die in beginsel nog vijf jaar zichtbaar zal zijn. Ook bij deze bijzonderheidscode geldt dat deze in combinatie met andere bijzonderheidscodes kan worden geplaatst zoals bijvoorbeeld aan A2-codering of een A12-codering.
Bijzonderheidscodering 3De bijzonderheidscodering 3 wordt in het CKI van het BKR geregistreerd als de kredietverstrekker een bedrag van € 250,- of meer heeft afgeboekt. Als afboeking plaatsvindt en je hoeft niets meer te betalen (finale kwijting), wordt tegelijkertijd met deze code de beëindiging van de overeenkomst met een werkelijke einddatum gemeld. In andere gevallen wordt er geen werkelijke einddatum geplaatst. Vaak wordt er gedacht dat het afkopen van een vordering (in juridische termen: finale kwijting overeenkomen) ervoor zorgt dat het krediet wordt beëindigd. Dit is juist, maar het leidt er ook toe dat de bijzonderheidscode 3 in het CKI van het BKR wordt geregistreerd voor de duur van in beginsel vijf jaar. Bijzonderheidscodering 3 is juist één van de meest zware registraties in het CKI van het BKR. Een A3-registratie of een andere combinatie van coderingen met de bijzonderheidscode 3, zorgt er namelijk voor dat kredietverstrekker slechts in zeer uitzonderlijke situaties een krediet wil verstrekken.
Bijzonderheidscodering 4De bijzonderheidscodering 4 wordt in het CKI van het BKR geregistreerd als de consument niet meer bereikbaar is voor de kredietverstrekker. Je woon- of verblijfplaats is onbekend bij de kredietverstrekker waardoor zij de vordering niet meer bij je kunnen incasseren. De bijzonderheidscodering 4 wordt over het algemeen zwaar aangerekend door kredietverstrekkers en ook deze bijzonderheidscode kan in combinatie met andere bijzonderheidscoderingen worden geplaatst op het BKR-overzicht.
Bijzonderheidscodering 5De bijzonderheidscodering 5 wordt in het CKI van het BKR geregistreerd als de kredietverstrekker met de consument een schriftelijke, preventieve betalingsregeling voor een hypothecaire geldlening is overeengekomen van tenminste vier aaneengesloten maanden. De bijzonderheidscodering 5 is van tijdelijke aard en wordt verwijderd zodra de betalingsregeling is afgerond.