U heeft een BKR-codering maar u heeft geen idee wat deze inhoudt. Op deze pagina leggen wij u uit wat de codes betekenen.

Mocht u al op de hoogte zijn van de betekenis van uw codering en wilt u deze codering laten verwijderen? Klik dan hier voor meer informatie.

Code A

Een code A betekent dat er sprake is of is geweest van een achterstand in de betalingen van uw krediet. De periode van de achterstand is afhankelijk van de kredietsoort en wat u bij het afsluiten van het krediet met de kredietverstrekker bent overeengekomen. Alvorens de kredietverstrekker overgaat tot het plaatsen van de code A dient hij u schriftelijk op de hoogte te brengen van de achterstand en u in de gelegenheid te stellen de achterstand binnen een bepaalde termijn te voldoen, zodat de code A kan worden voorkomen. Indien u niet binnen de gestelde termijn betaalt, zal de code A worden geplaatst, welke vervolgens minimaal vijf jaar zichtbaar blijft. Een code A kan u belemmeren in de aankoop van een woning, het leasen van een auto of het afsluiten van een lening. Vanwege de code A zien andere kredietverstrekkers u als een gevaar voor de financiële sector, terwijl u dat niet of niet meer bent. Wilt u meer weten over het verwijderen van een code A? Ga dan naar codering verwijderen.

Code H

Een code H houdt in dat u de achterstand hebt hersteld en de maandelijkse termijnbetalingen weer hebt hervat. De code H heeft dus betrekking op een kredietfaciliteit die na het inlopen van de achterstand nog actief was, want wanneer de achterstand gelijktijdig met het inlossen van het krediet is ingelopen, wordt er enkel een einddatum geplaatst, zonder code H. Vijf jaar na de datum van de herstelcode worden de coderingen die daarvoor zijn geplaatst bij het BKR verwijderd, de gehele registratie verdwijnt vijf jaar na de einddatum.

Code 1

Code 1 wordt geplaatst wanneer er een betalingsregeling is getroffen nadat een achterstand is ontstaan. Een code 1 wordt in combinatie met een A code geplaatst, in de praktijk wordt er dan gesproken over een A1 codering. Tevens
blijft een code 1 minimaal vijf jaar zichtbaar.

Code 2

Zodra de vordering geheel opeisbaar is gesteld, wordt er een code 2 geplaatst. Meestal valt de plaatsing van de code 2 samen met de overdracht van de vordering aan het incassobureau. Wanneer de hele vordering is voldaan, wordt de BKR-registratie voorzien van een werkelijke einddatum, waarna de registratie nog vijf jaar lang zichtbaar is.

Code 3

Code 3 geeft aan dat de kredietverstrekker een bedrag van €250,- of meer heeft afgeboekt van de openstaande vordering. Dit kan een daadwerkelijke afboeking zijn na finale kwijting, dan zal er ook een einddatum worden gemeld. Maar het is ook mogelijk dat de kredietverstrekker de vordering (deels) administratief heeft afboekt omdat zij ervan uitgaat dat de vordering niet meer (geheel) zal worden voldaan, dan wordt er geen einddatum gemeld. Ook deze code blijft minimaal vijf jaar zichtbaar en wordt vijf jaar na de einddatum - gelijktijdig met de gehele registratie - verwijderd.



Code 4

De code 4 wordt geplaatst wanneer het de kredietverstrekker niet meer lukt met u in contact te komen. Uw woon- of verblijfplaats is onbekend en de kredietverstrekker heeft geen mogelijkheden meer de vordering bij u te innen. Een dergelijke codering wordt u over het algemeen zwaar aangerekend door kredietverstrekkers.

Code 5


De code 5 wordt geplaatst wanneer er een preventieve betalingsregeling is getroffen ten behoeve van een hypotheek, er is sprake van een achterstand echter is deze nog niet ernstig genoeg om bij het BKR te melden. De code 5 is van tijdelijke aard en wordt verwijderd zodra de betalingsregeling is afgerond.

Geregistreerde leningen


Welke leningen worden geregistreerd bij het BKR? Als u bij een kredietverstrekker een bedrag leent van €250,- of meer wordt u aangemeld bij het BKR. Hieronder volgen de soorten leningen die geregistreerd worden: 

  • Persoonlijke leningen
Bij deze kredietvorm wordt er een bedrag verstrekt dat u vervolgens in vaste maandelijkse termijnen terugbetaalt. Hierbij wordt vooraf een vast rentepercentage, vast maandbedrag en een vaste looptijd vastgesteld en is het niet toegestaan afgeloste bedragen weer op te nemen. Extra aflossingen zijn wel altijd toegestaan, echter het kan zo zijn dat hiervoor een boetebedrag in rekening wordt gebracht.

  • Doorlopende kredieten
Bij deze kredietvorm wordt er een kredietlimiet vastgesteld en mag u tot aan deze limiet opnames doen, ook is het toegestaan afgeloste bedragen weer op te nemen en mag er te allen tijde boetevrij extra worden afgelost. De looptijd is hierdoor variabel, ook kan het rentepercentage gedurende de looptijd worden aangepast. U betaalt enkel rente over het opgenomen bedrag, daarnaast lost u maandelijks een bedrag af. De maandtermijn bedraagt meestal 1% - 2% van de kredietlimiet, er bestaan echter ook doorlopend kredieten waarbij de maandtermijn een vast percentage van het uitstaand saldo bedraagt (met vaak een vooraf vastgesteld minimumbedrag).

  • Creditcard met gespreid betalen faciliteit
In de praktijk bestaan er twee soorten creditcards; creditcards mét gespreid betalen faciliteit en creditcards zonder gespreid betalen faciliteit. In beginsel worden enkel creditcards mét gespreid betalen faciliteit bij het BKR gemeld, creditcards zonder gespreid betalen faciliteit worden pas bij het BKR gemeld wanneer hierbij betalingsproblemen ontstaan. Een BKR-registratie van een creditcard zonder gespreid betalen faciliteit is dan ook altijd negatief. 
Met een creditcard kunt u tot de vastgestelde limiet betalingen verrichten, enkel bij een creditcard met gespreid betalen faciliteit betaalt u rente over het opgenomen bedrag. 

Met een creditcard kunt u eerst betalen en een maand later terug betalen. Het limiet van de kaart wordt bepaald door middel van uw maandelijkse inkomen. Wilt u het in termijnen betalen dan betaalt u er rente over.


  • Toestelkrediet van een telecomaanbieder
  • Roodstand 
  • Een betalingsachterstand op de hypotheek van meer dan drie termijnen

Niet BKR geregistreerde leningen

Leningen die niet worden geregistreerd bij BKR zijn: 

  • Studieschuld
Naast studiefinanciering kunt u ook geld lenen bij DUO. Als u een hypotheek wilt aanvragen, kunnen ze niet zien of u nog een studieschuld heeft. U moet dit wel melden voordat u een hypotheek aanvraagt, dan kan de hypotheekadviseur rekening houden met uw maandlasten.

  • Hypotheekschuld bij familie of vrienden
Dit is een manier van geld lenen voor de aankoop van een huis bij uw familie of vrienden. Samen stelt u een contract op waar de afspraken zijn vernoemd. Dit is een handige uitkomst als u negatief geregistreerd staat bij BKR en toch een nieuwe hypotheek wilt. 

  • Leningen bij familie of vrienden
Dit wordt ook wel een onderhandse lening genoemd. U kunt geld lenen, ook al bent u negatief geregistreerd.

  • Huurachterstand 
Bureau Krediet Registratie houdt de huurachterstand niet bij. Net zoals bij een studieschuld kunt u het beste doorgeven bij de bank dat u wel een betalingsachterstand heeft bij uw huurbaas. 

  • Betalingsachterstand bij energieleveranciers 
Net zoals bij een huurachterstand weet een kredietverstrekker niet of de kredietnemer schulden heeft.  


Staat u geregistreerd bij het BKR en wilt u graag een nieuwe lening of hypotheek aanvragen?  Vul het formulier in en word CoderingVrij, zodat u weer bij een bank kunt lenen! 

Direct uw codering verwijderen
Vul hiernaast uw gegevens in, en wij nemen direct contact met u op

sluit