Hoe verloopt een procedure bij Kifid?
Een procedure bij Kifid verloopt via een aantal vaste stappen. Het
stappenplan zorgt voor duidelijkheid tijdens het proces, zodat je als consument weet waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten. De procedure bij Kifid bestaat uit de volgende zeven stappen:
- Opstellen klachtschrift
De eerste stap in de procedure bij Kifid, is het opstellen van een klachtschrift. In dit klachtschrift beschrijf je uitgebreid wat de klacht is tegen de kredietverstrekker en welke oplossing je wenst. Bijvoorbeeld het verwijderen van de negatieve BKR-registratie omdat je hierdoor belemmerd wordt, terwijl je financieel al langere tijd stabiel bent;
- Indienen van het klachtschrift
Het indienen van het klachtschrift bij Kifid. Ook zul je een bevestiging ontvangen van indiening, wat de start van de procedure aantoont;
- Reactie van de kredietverstrekker
De kredietverstrekker is nu op de hoogte gesteld van jouw klacht en krijgt 4 weken de tijd om te reageren. De reactie kan een verwijdering van de negatieve BKR-registratie betekenen of een verweer waarom de negatieve BKR-registratie gehandhaafd blijft;
- Tweede reactiemogelijkheid consument
Ontvang je een verweer van de kredietverstrekker waarin zij besluiten de negatieve BKR-registratie te handhaven en ben je het hier niet mee eens? Dan ontstaat er opnieuw een termijn van 4 weken waarbinnen je mag reageren;
- Tweede reactiemogelijkheid kredietverstrekker
Ook op deze nieuwe reactie mag de kredietverstrekker reageren. Wederom kan de kredietverstrekker besluiten de negatieve BKR-registratie te verwijderen óf de negatieve BKR-registratie te handhaven. Hierbij geldt opnieuw een termijn van 4 weken;
- Uitspraak Geschillencommissie
Is de bemiddeling niet succesvol en kom je er samen met de kredietverstrekker niet uit? Dan zal de Geschillencommissie een uitspraak doen. Er kan gekozen worden voor een uitspraak zonder mondelinge behandeling of met mondelinge behandeling. Deze uitspraak is meestal in de vorm van bindend advies. ‘Bindend’ wil zeggen dat er niet op deze uitspraak teruggekomen kan worden; beide partijen zijn verplicht zich te houden aan deze uitspraak;
- Beroep
Ben je het écht niet eens met de uitspraak van de Geschillencommissie? Dan kun je tegen dit bindend advies in beroep gaan. Je kunt in beroep gaan bij de Commissie van Beroep van Kifid, als er voldaan is aan de voorwaarden om beroep in te dienen. Ook de kredietverstrekker kan in beroep gaan. Is er geen bindend advies gegeven door de Geschillencommissie? Dan kun je niet in beroep gaan bij de Commissie van Beroep van Kifid. Wel kun je dan de zaak opnieuw laten beoordelen door een
rechter.