De casus
In 2002 heeft cliënt een auto gekocht op basis van een doorlopend krediet. Cliënt is zijn betaling tot 2009 altijd netjes nagekomen, met af en toe een hapering in haar betalingen, maar betaalde de openstaande bedragen altijd wel. In 2009 raakte cliënt werkeloos als gevolg van de crisis. Hierdoor is er een grotere betalingsachterstand ontstaan in is de lening ad. €18.000,- opgeëist. Een regeling is getroffen met een incassobureau waarna de betalingen weer netjes plaatsvonden. Immers cliënt had weer een nieuwe baan gevonden. Door het feit dat er een achterstand was ontstaan en de vordering in zijn geheel was opgeëist had cliënt toen al een
A2 codering achter zijn naam staan. In 2016 heeft cliënt de lening in zijn geheel afgelost. Cliënt heeft maar liefst € 36.000,- euro terugbetaald wat oorspronkelijk een bedrag van € 19.000 euro was! De zogeheten “rente en kosten” zijn dan ook ruim begroot door Hoist en er is goed aan deze “portefeuille” verdiend. Omdat de lening in 2016 in haar volledigheid was afgelost, is er pas toen een einddatum bij het BKR in Tiel doorgegeven. Vanaf dit moment moest cliënt de 5 jaren erna ermee leven om geen financiering meer af te kunnen sluiten. Cliënt dacht dat hier niets aan te doen was omdat cliënt dacht dat het BKR iets wettelijks was. Cliënt is hier niet goed over geïnformeerd. Het BKR in Tiel is een stichting die is opgericht door de banken en het systeem van negatieve BKR coderingen heeft niets met de wet te maken. De banken spreken over een terechte registratie, omdat deze registratie wordt geplaatst op basis van hun eigen algemene voorwaarden, waar je als consument voor tekent bij het afsluiten van een lening of hypotheek. Hier teken je ook voor het feit dat je akkoord gaat met het Algemeen Reglement van het BKR in Tiel.
Cliënt moet toch van de negatieve codering af: de huidige omstandigheden
Inmiddels verdienen cliënt en zijn partner een modaal inkomen en leiden een prima leven samen. Dit gezin heeft haar financiën op de rit, betalen een hoog bedrag aan huur per maand in de vrije sector en zou normaliter de 5 jaar in het BKR gaan uitzitten eer ze zouden denken aan het kopen van een andere woning om iets op te bouwen voor later. Maar dan vindt er een omstandigheid in het leven van cliënt plaats; namelijk de vader van zijn partner overlijdt een jaar geleden waardoor de moeder van zijn partner lichamelijk als geestelijk heel erg achteruit ging. Cliënt woonde niet in de buurt en moest 1,5 uur met de auto reizen om bij zijn schoonmoeder te zijn. De schoonmoeder lijdt aan een lichte vorm van dementie. Eerder had ze in de magnetron metaal opgewarmd waardoor haar woning bijna in de brand was gevlogen! Een zeer ernstige situatie. Er zat voor cliënt niets anders op dan toch de mogelijkheden bekijken voor het kopen van een woning.
Cliënt meldt zich voor hulp bij CoderingVrij.