Adviesgesprek Niet wetende van het bestaan van de negatieve BKR-registratie, ging cliënt samen met zijn partner op zoek naar een nieuwe woning. Bij een oriënterend gesprek bij de hypotheekverstrekker, werden zij geconfronteerd met het bestaan van deze negatieve BKR-registratie en de nadelige gevolgen hiervan. Een hypotheek kon nu niet aangevraagd worden.
Op het
BKR-overzicht van cliënt stond één negatieve BKR-registratie. Een registratie van Odido met twee
coderingen: een achterstandsmelding en een herstelmelding. Ondanks dat de theorie zegt dat je met deze combinatie van coderingen alsnog een hypotheek kunt krijgen, bleek dit in de praktijk anders voor cliënt.
De registratie was ontstaan in het verleden. De achterstand was maar van korte duur geweest. Binnen negen dagen na het plaatsen van de achterstandsmelding, was de achterstand ingelopen door cliënt en is de herstelmelding op het BKR geplaatst! De achterstand was ontstaan door een miscommunicatie. Doordat cliënt de Nederlandse taal destijds nog niet goed machtig was, waren de verkregen poststukken hem niet duidelijk. De achterstand was hierdoor gebaseerd op miscommunicatie en niet van een financieel onstabiele situatie. Maar deze miscommunicatie stond nu wel de nieuwe woning van cliënt en zijn gezin in de weg!
Na een
uitgebreid adviesgesprek met onze juridisch adviseurs bleek dat er mogelijkheden waren om cliënt te helpen bij het aanvechten van deze ene negatieve BKR-registratie. Cliënt besloot een juridische procedure te starten.