Ook telefoonabonnement geregistreerd in het BKR

Wij horen van onze klanten steeds vaker dat ze er bij toeval achter komen dat ze een (negatieve) BKR-registratie hebben. Dit ontdekken ze pas achter wanneer ze een nieuw krediet gaan aanvragen en deze wordt afgewezen op basis van een (negatieve) BKR-registratie. Dit zorgt dan voor een grote schok alsook voor problemen. Want met een (negatieve) BKR-registratie is het verkrijgen van die nieuwe lening of krediet vaak niet mogelijk. 

Ook een telefoonabonnement is een krediet waarvan vele niet weten dat dit in het BKR wordt geregistreerd. Hieronder zullen wij je meer informatie geven over het BKR en de registratie van een telefoonabonnement, zodat je hopelijk niet meer verrast zult worden. 

Wil je direct één van onze juridisch adviseurs spreken over jouw persoonlijke situatie? Dan kun je ons bellen op telefoonnummer: 088-426 3737 of vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. 
  • 06 december 2023

Wat doet het BKR?

De afkorting BKR staat voor Bureau Krediet Registratie. Stichting BKR verzamelt en beheert alle kredietgegevens in Nederland. Het doel van stichting BKR is om schuldensituaties bij consumenten te voorkomen en financiële organisaties te informeren over de kredietsituatie van consumenten. 

Kredietverstrekkers zijn vanuit de wet verplicht om elk krediet dat zij verstrekken, te melden bij het BKR. Hierdoor blijft het een volledig overzicht voor zowel consumenten als kredietverstrekkers. Elke melding van een krediet wordt opgeslagen in het CKI van het BKR. Het CKI is het Centraal Krediet Informatiesysteem. Als consument kun je jouw persoonlijke BKR-overzicht opvragen bij het BKR en precies zien welke gegevens zij over jou geregistreerd hebben. Ook kredietverstrekkers hebben (beperkte) inzage in het BKR en kunnen jouw kredietstatus controleren.  


Wil je weten welke gegevens het BKR over jou geregistreerd heeft? Volg ons stappenplan en vraag in 3 simpele stappen jouw persoonlijke BKR-overzicht op.  

Wanneer wordt er melding gedaan bij het BKR?

Op het moment dat je een lening aangaat van een bedrag hoger dan € 250,- of meer met een looptijd langer dan één maand, dan zal dit geregistreerd worden. De melding van dit krediet wordt gedaan door de kredietverstrekker die jou de lening of krediet heeft verstrekt.
Gegevens die hier worden weergegeven zijn zowel persoonsgegevens als kredietgegevens.

Op het moment dat je een krediet bent aangegaan, zal de kredietverstrekker dit registreren in het BKR. Deze registratie wordt ook wel een zogenoemde ‘positieve BKR-registratie’ genoemd. Een positieve BKR-registratie zorgt doorgaans niet voor problemen bij het aanvragen en verkrijgen van een nieuwe lening of krediet.

Maar een positieve BKR-registratie kan er wel zorgen voor een lagere leencapaciteit; dat je een minder hoog bedrag kunt lenen. Hiermee proberen zowel het BKR als een kredietverstrekker te zorgen dat je niet meer leningen aangaat, dan je daadwerkelijk kunt betalen.   Meer informatie over een BKR-registratie lees je op onze pagina ‘Wat is een BKR-registratie  


Wanneer krijg ik een negatieve BKR-registratie?

Ontstaat er een achterstand op het geregistreerde krediet? Dan zal de kredietverstrekker hier een melding van moeten maken. Zij zullen een zogenoemde ‘bijzonderheidscodering’ plaatsen bij jouw BKR-registratie. Er zijn in totaal 7 verschillende bijzonderheidscoderingen die een kredietverstrekker kan plaatsen. Elk met eigen betekenis en zwaarte. Een combinatie van bijzonderheidscoderingen kan ook, mits de situatie hierom vraagt. Op het moment dat er een achterstands- of bijzonderheidscodering wordt geplaatst bij jouw BKR-registratie, wordt er gesproken over een ‘negatieve BKR-registratie’. Vanaf dat moment kan een BKR-registratie wél voor problemen zorgen. Staat er een negatieve BKR-registratie op jouw BKR-overzicht? Dan mogen kredietverstrekkers jou doorgaans geen nieuwe lening of krediet verstrekken.

Een BKR-registratie blijft vijf jaar staan, vanaf het moment dat het krediet is afbetaald of afgewikkeld. Een negatieve BKR-registratie kan dus nog 5 jaar na het afronden van het krediet, zichtbaar zijn op het BKR en daarmee voor belemmering zorgen.

Telefoonabonnement in het BKR

Wat vele niet weten, is dat een telefoonabonnement ook geregistreerd kan worden in het BKR. Op het moment dat je een telefoonabonnement met toestel afsluit, koop je in feite een telefoon op afbetaling. Kost het toestel meer dan € 250,- en is de looptijd van je abonnement langer dan één maand? Dan zorgt dit voor een BKR-registratie. Telecomaanbieders zijn verplicht dit te melden bij het BKR. 

Wil je niet dat een telefoonabonnement wordt geregistreerd in het BKR? Dat kan! Wel zul je dan kosten voor het toestel zelf direct moeten betalen. Op deze manier koop je het toestel en neem je alleen een abonnement als dienst af. Deze dienst wordt namelijk niet geregistreerd. Ook losse telefoonaankopen - als je deze direct en helemaal betaalt – of Sim Only abonnement worden niet geregisterd in het BKR.  

BKR verwijderen

Staat jouw telefoonabonnement geregistreerd in het BKR en is hierop een achterstand ontstaan waardoor je een negatieve BKR-registratie hebt gekregen? Laat CoderingVrij je helpen! 

Vanaf 2014 is CoderingVrij al actief als juridisch dienstverlener. Wij bemiddelen tussen consumenten en kredietverstrekkers voor de verwijdering van de negatieve BKR-registratie. En met succes! Wij hebben inmiddels al meer dan 10.000 registraties kunnen verwijderen. 

Wil je weten of wij ook jouw negatieve BKR-registratie kunnen verwijderen? Neem dan contact op met één van onze juridisch adviseurs via telefoonnummer: 088-426 3737 of vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op. Duidelijkheid binnen één gesprek en altijd een eerlijk advies.
Laat nu jouw negatieve BKR-registratie verwijderen!
Copyrights © 2024 All Rights Reserved by CoderingVrij - Website gemaakt door WebSentiment